DEFINISI KAJIAN TINDAKAN
Usaha guru untuk memperbaiki pengajaran mereka secara sistematik melalui kitaran yang melibatkan proses perancangan, pelaksanaan, pemerhatian & refleksi (Kember & Gow, 1992)
Kajian di bilik darjah yang dilakukan oleh guru-guru bagi membolehkan mereka meneroka isu-isu pengajaran yang mereka suka (atau tidak suka?) bagi menambahbaikkan amalan tersebut (Cochran-Smith & Lytle, 1990)
Satu kajian yang sistematik oleh sekumpulan guru untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan praktis mereka sendiri serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut (Ebbut, 1985)
Satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan tersebut, serta bersedia untuk mengubahnya (McNiff, 1988)
APA ITU KAJIAN TINDAKAN?
Menurut EPRD,
“…adalah satu kajian yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan oleh peserta dalam situasi sosial itu sendiri (pengamal/guru/pendidik) sebagai penyelidik; melaksanakan tindakan praktik (intervensi) mereka sendiri yang bertujuan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti amalan masing-masing, disamping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi dimana amalan itu dilakukan. Ia melibatkan proses refleksi, merancang, melaksanakan dan memerhati.”
Manual Kajian Tindakan, 2006
Educational Planning and Research Division (EPRD) of the Ministry of Education
1. Penjelasan ringkas tentang beberapa perkara yang ingin dimaklumkan atau pelan tindakan yang akan dilaksanakan.
2. Penjelasan itu menjawab persoalan seperti :
• Apakah tajuk kajian yang akan dilaksanakan?
• Apakah isu yang ingin dikenal pasti ?
• Apakah objektifnya?
• Bagaimanakah kita akan melaksanakan kajian?
• Berapa lamakah tempoh perlaksanaannya?
• Berapakah kos yang diperlukan?
3. Melibatkan proses refleksi, merancang, melaksanakan dan memerhati.
0 comments:
Post a Comment